Pic

5 pijlers

Voeding, Beweging, Bewustwording, Keuzes, Ontspanning

VOEDING

We kijken samen naar je eetpatroon. Met de 5 pijlers voor je LIJF volgen we geen dieet in de gewone betekenis van het woord.
Aan de hand van je behoeften en wensen krijg je deskundige voedingsadviezen die je helpen om gewicht te verliezen én je nieuwe gewicht te behouden.

De meeste mensen met (langdurig) overgewicht weten zelf immers al genoeg. Geen opgeheven vingertje, maar iemand die naast je staat en met je meedenkt.
over diëten. Wat mensen vaak niet goed weten, is hoe je op een prettige manier kunt eten en toch op een goed gewicht kunt blijven.


BEWEGING

Zoals iedereen beseft is bewegen een goede ondersteuning bij het afvallen. Door het hoger worden van het calorieënverbruik van je lichaam ga je afvallen, als je dat calorieënaantal tenminste niet weer extra tot je neemt. Bovendien wordt je lichaam steviger en strakker door te sporten.

Fysieke beweging

Ook voor je algehele gezondheid wordt het aanbevolen om minstens een half uur per dag matig intensief te bewegen. Voor het onderdeel fysieke beweging in onze programma’s wordt de mogelijkheid geboden om met korting te sporten bij RAMM Bewegen.

Mentaal in beweging

Onze programma’s brengen je daarnaast vooral ook mentaal in beweging. Door te kijken naar hoe je in je leven staat, naar wat je (eet)patroon is en door te kijken in hoeverre dat allebei bijdraagt aan je (over)gewicht, krijg je meer inzicht in ‘waarom’ je eet.

Met dat inzicht wordt het gemakkelijker voor je om keuzes te maken die jou en je gewicht beter in balans brengen.

BEWUSTWORDING

We gaan samen kijken naar wie je van binnen bent.

Deze pijler wordt door veel mensen niet ingezet bij hun doel om slank te worden en te blijven. Toch is met name deze pijler onmisbaar.
Ieder mens bestaat voor ongeveer 10% uit een imago. Het imago dat we aan de wereld laten zien. Dit imago brengt ons veel goeds; het betekent dat we IEMAND ZIJN.
Iemand die belangrijk is, belangrijk voor anderen, belangrijk voor de wereld, belangrijk voor zichzelf… Dat geeft ons bestaan inhoud, voldoening en erkenning.

Maar wie zijn we in die ándere 90%? Wat hebben die ons te vertellen? Wie zijn we zonder onze baan, ouderschap of buurtvoorzitterschap?
Daar gaan we naar op zoek in het programma, door middel van workshops en individuele gesprekken.
We zoeken antwoorden op vragen als:

  • “Wie ben ik?”
  • “Hoe ben ik zo geworden?”
  • “Wil ik blijven wie ik ben?”

We maken daarbij onder meer gebruik van verschillende psychologische methodieken zoals: RET, TA, NLP, MBCT en familieopstellingen.



KEUZES

Een blijvend slanke lijn wordt veel eerder werkelijkheid als je leert om keuzes te maken. Keuzes die bij jou passen en die je daarom steeds opnieuw en blijvend kunt maken.

Keuzes in wat je eet

Keuzes in voedsel dat je eet omdat het gezond voor je is. Keuzes in voedsel dat je eet uit gewoonte en of dat snel, gemakkelijk of voorhanden is. Keuzes in dingen die je het liefste eet en niet kunt of wilt laten.

Keuzes in wat je doet

Doe je dingen omdat je ze graag doet of doe je dingen omdat ze moeten? Is er een keuze tussen die twee? Sta je erbij stil dat er steeds een keuze voor je is?

Keuzes in wat je wilt

Soms denken we dat we de dingen die we doen ook echt willen doen, maar misschien doe je ze uit gewoonte, schuldgevoel, (overmatig) plichtsbesef of om een andere reden? Ook de keuzes die je maakt buiten je voedsel om hebben invloed op je behoefte om te eten en je gewicht.

In de 5 pijlers voor je LIJF leggen we jouw keuzes samen onder de loep. Dan kun je je keuzes vrijwillig herschikken, zodat je een betere balans krijgt tussen wat je wilt, wat je doet en wat je eet.

ONTSPANNING

Om goed in balans te komen is ontspanning onontbeerlijk.

Binnen onze programma’s maken wij gebruik van:

  • gerichte ademhalingsoefeningen
  • mindfulness en oefeningen
  • meditaties

Door deze oefeningen leer je je bewust te worden van je al dan niet onbewuste pijn- of stresspunten en hoe je daar op een goede manier mee om kunt gaan.

Pic

Graag een afspraak of meer informatie?

Neem contact op